Mindfulness oefeningen

Ontspanningsoefeningen

Mindfulness is een fijne en helpende manier om je bewust te worden van wat er in het lichaam speelt. Het biedt je aandacht voor het nu. Als je weet wat er in je omgaat kan je jezelf geven wat je nodig hebt. Soms werkt het zelfs transformerend.

 

Veel cliënten die in mijn praktijk komen zoeken verbinding met zichzelf omdat ze dat ergens along the way zijn kwijt geraakt. Te druk met de dagelijkse beslommeringen, ze doen een baan die al lang niet meer past of ze hebben een relatie die voorbijgaat aan wat goed is voor hen. De neiging om je dan gevoelsmatig af te schermen snap ik wel. De consequenties van weten wat er echt in je speelt zijn soms best groot. Maar door het te negeren ga je ongemerkt over je eigen grenzen heen en daar kan je ziek van worden. Weer verbinding maken met jezelf geeft je antwoorden op de vragen die er spelen. Het lijf weet immers alles.

 

Onderstaande vijf oefeningen zijn de basis Mindfulness oefeningen; bewust worden van je lichaam, je ademhaling en je gedachten. En dan vervolgens van alles in één. Elke dag een vast moment kiezen waarbij je een oefening doet is erg helpend. Mocht je weinig tijd hebben kies dan voor de ‘drie minuten ademruimte’. De oefeningen linken door naar de pagina van Voluit leven. Mocht je liever een app downloaden, probeer dan de gratis app “Mindfulness”. Daar staan soortgelijke oefeningen alleen zonder uitleg. Enjoy :-).  

Verbinding met jezelf door onderstaande oefeningen

Aandacht voor ademhaling

In deze oefening ontwikkel je opmerkzaamheid door het volgen van je ademhaling. Vanuit een wakkere, alerte houding volg je je ademhaling zoals die zich aan je voordoet. Je merkt dan op wat er is op dit moment. In dit proces kan je af en toe afdwalen, dat is menselijk en normaal.

Lichaamscan

Tijdens deze lichaamscan meditatie probeer je met je geest bewust te worden van je hele lichaam. Daarmee voel je aan wat er allemaal gaande is in het lichaam. Het doel ervan is om het contact terug te vinden tussen lichaam en geest.

Observeren van het denken

Je gedachten zijn de focus van je aandacht in deze oefening. Ook ga je het proces van gedachten aanschouwen; het opkomen, het aanwezig zijn en weer verdwijnen van de gedachten. Als je in beslag wordt genomen door je gedachten helpt het om dit proces te observeren.

Verankeren: drie minuten ademruimte

Een korte oefening om op te merken hoe het op dit moment met je gaat. Je kan het goed inzetten tijdens ‘loze’ momenten. De oefening bestaat uit drie stappen; wat is er op de voorgrond, aandacht voor jouw ademhaling en daarna aandacht naar je lichaam als geheel. Dit verankert je in het nu.

Alles in één

Je richt je nergens in het bijzonder op in deze oefening. Er zullen verschillende ervaringen zijn. Wees met een open houding aanwezig bij alles wat er nu is. Op deze manier ervaar je iets van de basis van ‘zijn’; waarin je niets hoeft te doen en slechts toeschouwer bent.

Hoe loslaten je meer grip op het leven geeft

Gast blog van Mindfulness expert Marisa Garau